Enervit výživové okénko

Enervit výživové okénko

5 důležitých tipů pro co nejlepší výkon v závodě

Výživa je při vytrvalostním sportu nesmírně důležitá a pro NOVA CUP to samozřejmě platí také. Na co si dát pozor, aby vaše tělo bylo perfektně připravené na závod, nedošla vám energie na trati a regenerace přinesla vyčerpanému organizmu vše potřebné pro zotavení? Enervit má pro vás 5 základních pravidel.

 

Trénovanost zvýšíte i výživou

Snad každý opravdový sportovec trénuje i za účelem zvyšování výkonnosti. Víte ale, kdy během tréninku vaše výkonnost roste nejvíce? A v jaké části tréninku se rozhoduje o únavě, která pak může negativně ovlivnit přínos dalšího tréninku? A proč bývá dříč výsledkově horší, i když trénuje téměř nepřetržitě oproti kolegovi, který na trénování nemá tolik času? Nejen na tyto otázky odpovídá další díl našeho ENERVIT nutričního okénka.

 

Pitný režim

Pitný režim je v mnoha ohledech pověstnou alfou a omegou kvalitního tréninku i vlastního závodu. Kdybyste s sebou měli mít během tréninku jen jednu jedinou věc, určitě by to měla být sportovní láhev s iontovým nápojem. V článku se dozvíte, kolik tekutin z těla vyloučíte během výkonu a jak tomu uzpůsobit pitný režim v závislosti na intenzitě tréninku. O tom, že není pití jako pití, svědčí i porovnání iontového nápoje s vodou se šťávou.

 

Do závodu v plné síle

Každý sportovní výkon je podpořen hned třemi základními druhy energie. Aby se vaše několikaměsíční tréninkové úsilí projevilo naplno, chtělo by to na připravenosti těchto zdrojů pracovat nepřetržitě, ale především pak v posledních dnech před startem závodu, kdy budete ladit detaily a hledat formu. A protože všechny tři energetické zdroje ovlivníte stravou, může být jejich ladění před startem i docela zábava. Jaké tři zdroje to tedy jsou?

 

Jak proti křečím

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Lze křečím předcházet? Nebo můžeme jejich zákeřnost alespoň potlačit? A nebo to nejde a musíme se naučit s nimi žít? Jaké minerální látky jsou s křečemi spojovány a známe množství těchto elektrolytů obsažených v plazmě a potu? Na tyto i další otázky odpovídá náš další ENERVIT seriál.

 

Jak snídat a jíst před závodem

Snídaně patří snad k nejvíce diskutovaným otazníkům před startem jakéhokoliv závodu. Proto v tomto díle přinášíme detailní časování jídla před závodem, včetně snídaně a toho, jak zamezit pocitům hladu před startem i v průběhu závodu. V článku rovněž najdete doporučení, jakým jídlům se před sportem vyhnout a jaká nám zase naopak mohou s výkonem pomoci.

 

Regenerace

Může správná nutriční (výživová) strategie podpořit zotavení sportovce po výkonu? Existuje mnoho různých důvodů se domnívat, že ano. Sportovní výkon je pro tělo náročná činnost, která z organizmu značně vyčerpává energii, minerální látky a tekutiny a poškozuje svalová vlákna. Vyčerpaný organismus regeneruje pomaleji a hůře a doplněním živin a tekutin můžeme nastavit podmínky rychlejšího návratu do výchozího stavu. Když ale budeme k povýkonovému jídelníčku přistupovat lajdácky, můžeme dobu regenerace i zdvojnásobit. Což se pak negativně projeví na rozvoji naší trénovanosti a vitality.