Jak jezdit ve vedru bez úhony?

Jak jezdit ve vedru bez úhony?

Jak jezdit ve vedru bez úhony?

 

Léto nám nastoupilo razantně a tak se nabízí otázka, na co si při projížďce za vysokých teplot (a vlhkosti) dávat pozor.

Na tom, aby se vyjížďka za horkých letních dnů po všech stránkách vydařila a my si jí naplno užili, spíše než protrpěli, musíme zapracovat už před prvním šlápnutím do pedálů. 

V první řadě je důležité nezanedbat už samotnou materiální fázi příprav, která spočívá v nákupu kvalitního funkčního oblečení, brýlí s UV filtrem, dostatečně prodyšné přilby, treter apod. 

Na fyzickou zátěž ve vedru bychom pak měli tělo připravovat postupně tak, aby si stačilo zvyknout. Je tedy dobré začínat volněji. Pozor je nutné dávat i na pokožku, pro níž platí vlastně to samé. Vystavovat jí slunečnímu záření graduálně a přitom nikdy nezapomenout na aplikaci krému na opalování s vysokým faktorem – to jsou dobré zásady, kterými bychom se měli řídit. Nejcitlivějšími místy, které je potřeba obzvláště opečovávat, jsou nos, uši, tváře, paže a lýtka. 

Pokud cyklista plánuje delší trasu řídčeji osídlenou krajinou, je třeba si rozmyslet, kde a jak je možné doplnit tekutiny. To nás přivádí k pravděpodobně nejdůležitějšímu faktoru, který ovlivňuje cyklistův výkon a vůbec zdraví v letních dnech – hydrataci. 

Obecně se při jízdě ve svižném tempu doporučuje vypít půl litru až litr tekutin za hodinu jízdy, což představuje zhruba 10-12 mililitrů tekutin na kilo váhy sportovce. Cyklista by přitom měl pít průběžně a po troškách tak, aby se vyhnul nejenom dehydrataci, ale také žaludečním problémům. Pokud máme tekutin dostatek, je také dobré chladit tělo políváním krku, předloktí anebo stehen.

Opomíjená je i potřeba dostatečně pít PŘED a PO jízdě. Před jízdou se také občas doporučuje vychladit si (ne zcela) naplněný bidon v mrazáku. Ten pak v ideálním případě nabídne výborné osvěžení, protože než cyklista spořádá první láhev, nápoj z mrazáku se stane pitným a zároveň osvěžujícím.

Po švihu se doporučuje dát si vychlazený proteinový nápoj, neboť ten efektivně přivede s živinami do svalů i vodu. Výživu samozřejmě není radno opomenout ani v průběhu jízdy. Tělu je potřeba dodávat energii i tehdy, kdy nemáte na jídlo ani pomyšlení. Za vysokých teplot je prostě potřeba jíst jako kdykoliv jindy. 

Zapomeňte na pýchu. Pokud cítíte potřebu si odpočinout, zastavte někde ve stínu a odfrkněte si. Není totiž vedro jako vedro. Pokud se k horkému počasí přidá i vysoká vlhkost, je to pro tělo v mnohých aspektech ještě větší „záhul“.

Potem se tělo chladí, když jím vlastně odvádí vnitřní teplo. Nicméně za vysoké vlhkosti se pot odpařuje pomaleji a nedostatečně. Tělo se potom přehřívá a sportovci se pocitově zdá býti ještě tepleji. Organismus se snaží v nouzovém režimu ochladit roztáhnutím cév, vnitřní teplota je ale o to vyšší. Nevýhodou suchého vedra je naopak to, že se pot a také tělesné tekutiny (např. skrze oči a sliznice) rychle odpařují a tím roste riziko dehydratace.

Pokud máte tu možnost a nejde vám o to se na kole opálit do zlatova, vyjeďte raději ráno nebo večer. Je příjemněji, vyhnete se spoustě výše zmíněných rizik spojených s přímým sluncem a vedrem a budete mít i více sil. V parnu letního dne totiž většina smrtelníků nedokáže vyvinout takový výkon, jako za příhodnějších klimatických podmínek.

Zdroj: CykloNovinky.cz